Family (Part 1)

A dan B adalah dua orang adik-beradik. A itu abang besar tetapi B itulah adalah adik perempuan kecil.Ibu bapa A dan B tinggal di kampong. Abang besar, A menjadi Cikgu Besar dan cari makan di Kuala Lumpur.

B yang baca di Australia balik kerja demi kerajaan di Kuala Lumpur selepas dia siap baca. B bekerja sebagai seorang Manager di Telekom Malaysia.

A dan B memang rapat sejak kecil tetapi mereka memang berpisah selepas dewasa. A berpisah dengan girl friendnya lalu balik kampung untuk mencari jodoh di kampung. A dan B ada seorang rakan, C sejak kecil yang bekerja di tutition center di kampong.

A jatuh cinta kepada C tetapi C memang tidak tahu bahawa A pernah pisah dengan girl friendnya. Ibu bapa C memang tahu perkara itu tetapi tidak memberitahu C kerana adik C, itulah D yang memerlukan wang untuk baca di London (medicine).

C dan A bersama-sama bersembahyang tetapi C tertidur. Selepas bangun, C tergesa-gesa menemui A di luar masjid. C terdengar conversasi A dengan kawannya. A bergembira dan memberitahu kawannya bahawa dia sudah bertunang. Kawannya bertanya tentang emas tunangan yang perlu dibayar.

A memberitahu kumpulan emas yang perlu dibayar dan C berasa sedih kerana terdengar “Eh…memang murahnya” “Ya…sangat cheap sahaja”, C berasa sedih dan berpura-pura tidak mendengar apa-apa lalu pulang.

C terdapat ibu-bapanya sudah menerima wang tunangan dan adiknya juga sudah berdaftar Universiti Cambridge.

C berasa sedih kerana walaupun adiknya, D bukan adik dagingnya, C memang jaga D sebagai adik benarnya. Lagi, C memang hormati ibu tiri, iaitu ibu D tetapi C tidak dapat apa-apa sayangan daripada mereka.

Selepas tidur, C terdengar adiknya berbual dengan ibu kandungan, iaitu ibu tiri C.  Adiknya sedang mandi di luar dengan menggunakan air telaga. Ibunya sedang menjemur baju sambil menemani D.

D bercakap:”Ini memang cheap sangat. RM100 boleh membeli berapa ini? Panggillah C kahwin lagi paling best. Kahwin satu kali kami boleh beruntung 5 juta. Tetapi dia tu cheap. Kakak Amir pun boleh untung 7 juta. Ahh…anak hodoh tu memang cheap sangat.”  


Ibu menasihatnya jangan cakap begitu tetapi D bertembak balik bahawa dialah lelaki dan berhak bercakap apa-apa sesuka-hati.


Esok, C berpura-pura pergi dating tetapi C membawa RM50 (semua hartanya hanya RM50 sahaja) dan bertolak dari kampong ke Kuala Lumpur. Di Kuala Lumpur, C bertemu dengan B dan memberitahu B semua hal. B berasa marah dan menemani C balik ke kampong halaman.

Apabila balik ke kampong, B ternampak ibu-bapanya berada di rumah. Ibunya memang susah payah hendak duduk di sofa dan bapanya sedang menolongi ibu B untuk duduk di sofa.

Sofa itu memang favourite A dan B dan B itulah pembelian sofa itu. Tetapi selama ini, B tidak sedar bahawa sofa itu terlalu rendah dan lembut, oleh itu sofa itu memang tidak sesuai untuk ibu bapanya. Ibu bapa B sedang berbual dan ibunya teringat pada B.

Semasa kecil, mereka pernah membeli meja tulis sesame kerusi kepada A dan B. Kerusi B memang terlalu tinggi dan tidak sesuai untuk B. Ibu bapa B kuat kerja, kumpulkan wang, lalu pergi ke pekan yang 5km jauh dengan motorsikal. Mereka menggunakan RM25 untuk menukarkan kerusi yang lebih pendek kepada B.


Bapanya memang kenang kerana dia masih beringat kegembiraan B pada masa itu. B ciumkan ibu bapa lalu menggunakan duit simpanannya membeli T-shirt demi bapa dan menolong ibu membaiki hair clip. Bapanya ketawa dan berasa gembira. Bapa memberitahu ibu bahawa T-shirtlah yang dia berpakai sekarang merupakan hadiah B masa itu.

Ibu juga mengambil hair clip dari kepala dan menunjukkannya kepada suami, itulah hadiah daripada B. B berasa malu, lalu balik rumah dan menolong ibu bapa membuat kerja rumah.


Pada malan itu, A tidak menyedari lalu mengambil wang daripada ibu-bapa. Selepas ambil, A pun pergi makan dengan kawan-kawan. B yang terbangun pada tengah malam itu, terdengar bual-bualan ibu-bapa semasa tengah minum air. Ibu hendak mejual rumah sewanya untuk menyokong perkahwinan A. Tetapi mereka tidak berlupa pada B. Mereka masih kekal satu harta untuk B. B tidak bercakap apa-apa dan terus mencari A di kedai makan.


Apabila sampai ke rumah, ibu bapa mereka masih berbual tetapi kali inilah tentang kesihatan mereka. Daripada perbualan itu, mereka berbincang bahawa vitamin ini bagus tetapi vitamin itu tidak bagus. A baru sedar bahawa bukan semua vitamin itu sesuai dimakan dan gemar dimakan oleh ibu bapa.

Tetapi maruah A tinggi. A memarahi ibu bapa bahawa mereka tidak memberitahunya lalu membazirkan duitnya.


Ibu bapa tidak bercakap apa-apa. B memang benci dan memarahi A. Ibu bapa tidak boleh bertahan lagi lalu mengambil buku-buku lama yang A berguna dan memberitahu A bahawa buku-buku ini memang lama dibeli tetapi A tidak pernah betul-betul membacainya. A hanya tahu bermain. Mereka juga berasa sedih lalu menagis. Mereka mananya lalu menunjukkan kedua-dua meja baca itu (meja baca A dan B).

B menggunakan meja bacanya lalu menggunakan meja baca A kerana ketinggiannya.


A berasa malu lalu lari ke luar tetapi ditangkap balik oleh B kemudian B memang marah dan hendak memukul A. A manangkap tangan B tetapi A dimarah oleh bapanya. Bapa A panggil A melepaskan tangan A lalu memukul muka A.

B menangis lalu memberitahu A bahawa sejak kecil dia tidak pernah memarahi abangnya apa-apa dan memang dengar cakap A kerana A itu memang idolnya. B menghormati A kerana A pada tahun satu memang kuat baca dan menjadi monitor class. B berasa kecewa kerana A sudah berubah pada tahun tiga. Kawan perempuan A yang suka bermain memang menukarkan A.

Ibu bapa mereka juga menyesal dan menasihati A meniggalkan kawan perempuan itu. A bermaruah tinggi dan bercakap,”Saya memang suka begitu.”


Selepas cakap, A membukakan pintu lalu menampak C. C tidak bercakap apa-apa tetapi dia menghalang A meninggal. C memberitahu ibu bapa A dan B bahawa dia memang miskin sekarang tetapi dia akan membayar habis hutang emas tunangan yang ibu bapanya menerima. Dia berhasrat tidak bertunang denang A. A terkejut.

C lalu memberitahu A bahawa dia bukanlah patung atua permainannya. Dia bukan seorang perempuan yang murah dan dapat dibeli oleh wang. C berharap A jangan menysahkannya dan jangan lagi menghina perempuan dengan menggunakan wang atau kuasa.


Ibu bapa C tiba. Mereka berminta maaf dan tidak hendak member balik wang tunangan itu kepada kepada ibu bapa A dan B. Mereka hendak meneruskan tunangan A dengan C. Tetapi C memberitahu mereka bahawa wang itu dianggap pinjamannya daripada ibu bapa A dan B. Ibu bapa A dan B memang setuju dan member kebebasan kepada mereka.

Esok, B dan C memang pindah keluar dan tidak bercakap dengan A.

A berseorangan dan bertidur di sofa itu. Dia membuka buku dan terlihat satu senjuman gambar. Atasnya menulis “No pain, No gain”. Tetapi, di bawah penulisan itu, A ternampak satu ayat lagi yang ditulis olehnya.”Perkataan pain itu memang saya tidak faham, tetapi saya memang tidak hendak berpeluk.” A terkejut lalu mencari buku-buku latihan lama dan terdapat suatu comment lama di buku-buku latihan maths A.


“No pain No gain, kalau tidak bertekun, mana dapat mencari makan? Azmir, kamu memang sudah bertingkatan lima dan berdewasa, sila ingat kenangan ibu bapa dan jangan biarkan ibu bapa kamu hidup susah payah selepas kamu berdewasa.


Daripada Cikgu Besar
Cikgu Putih”

 

A menangis lalu menyesal. Ibu bapanya balik rumah dan menyentuh bahu A.


C tekun baca dan B selalu melawatinya. A pula tekun kerja lalu tekun baca. Adik C, iaitu D di London membaca surat ibu dan mengetahui keadaan kakaknya. Dia melihat sekelilingnya, di mana semua kerluaga memang makan dan shopping bersama. Terdapat seorang remaja muda lelaki mengambil topi sejuk lalu meletakkannya di atas kepala kakak. Remaja perempuan itu lalu mengambil baju untuk adiknya.

Dia teringat semasa dia kecil, C pernah menjahit baju dan mengukur saiz D. D pula pernah mengoreng sayur di mana C sedang tertidur di sofa dining room. D mengangis dan berminta maaf kepada kakak walaupun kakaknya tidak berada di London tetapi berada di Kuala Lumpur.


Semasa ceremony, C mengambil anugerah dan menangkap gambar dengan ibu bapa, kawan-kawan, C dan B, B dan A, C dan adik, C dan ibu tiri, C dan ibu bapa A dan B.

-> Hormat menghormati kepada semua bangsa
-> Memperbebaskan Kesemua
-> Tekun baca demi hadapan
-> Ingati kenangan ibu bapa dan jangan lupa "No pain, No gain"

Cikgu Besar   Cikgu Hassan

(tamat)


Family (Part 2)


Saya dan abang saudara saya (Yong) memang adik-beradik. Dia memang seorang pemuda yang kacak dan rajin. Dia Bekerja sebagai seorang peguam. Suatu hari, Yong membeli sarapan (nasi lemak) di tepi jalan raya. Penjual nasi lemak itu tidak bertimbang rasa. Kucing-kucing memang lapar tetapi penjual itu tidak memberikan makanan kepadanya, lalu menghalau kucing-kucing yang kesian itu. Walaupun tangan Yong penuh dengan kertas-kertas dan file, tetapi Yong masih membawa kucing-kucing yang 3 ekor itu pergi ke tempat lapangan. Dia memberikan makanan (ikan dan ikan bilis – nasi lemak) kepada kucing-kucing. Tiba-tiba, suatu mangkuk kertas diletak dan dihantar ke hadapan kucing-kucing. Mangkuk kertas itu dibuat oleh S untuk memberi air kepada kucing-kucing yang dahaga. Selepas memberi air, S memandang ke arah Yong, Yong juga memandangnya. Kedua-dua orang tidak berbual tetapi memandang each other.


Tiba-tiba, perut Yong berbunyi tetapi nasi lemak Yong sudah habis berkongsi dengan kucing-kucing. S bersenyum selepas terdengar bunyi lapar Yong, lalu berkongsi rotinya dengan Yong. Tiba-tiba, cell phone S dan Yong berbunyi pada masa yang sama. Kedua-dua orang mengambil phone lalu mengarah ke destinasi mereka. Mereka memang mempunyai destinasi yang sama, itulah balai polis Pulau Tikus. Mereka terdengar destinasi each other dan memandang each other lalu bersenyum. Mereka sayangkan kucing-kucing itu lalu bertolak. Penyapu lantai itu datang dan bernaynyi:”Apa-apa yang sedih dan pahit, saya memang sapukan ke tepi. Itulah kenangan yang manis, cinta-cinta true love.”


2 orang itu memang diam-diam sahaja lalu bertolak ke destinasi mereka. Selepas tiba di balai polis, Yong menolong clientnya dan terdapat S juga seorang peguam dan sedang menolong clientnya.

Kes:
(1) Sepasang couple muda dipisahkan oleh ibu-bapa (A -> lelaki, B -> perempuan).
(2) Mereka berdua tidak cukup umur (A -> 15 tahun, B -> 13 tahun).
(3) A dan B tidak membawa duit apabila melari rumah dan mereka terpaksa mencuri roti.
(4) A dan B ditangkap dan S dan Yong mewakili mereka berdua demi suruhan ibu-bapa mereka.
A -> diwakili oleh S
B -> diwakili oleh Yong


Selepas menyelesaikan kes itu, Yong balik ke rumah dengan pandangan S. Yong memang daripada keluarga miskin. Ibu-bapa Yong adalah operator-operator kilang sahaja. Yong balik ke rumah lalu bermakan dengan ibu-bapa. Sekeluarga Yong gembira bermakan makanan malam.


S berasal daripada keluarga yang kaya. Ibunya meninggal dunia pada umur enam. Bapanya walaupun seorang peniaga yang berjaya, tetapi dia memang berhidup sedih selepas kematian isterinya. Oleh itu, bapa S juga bertukar daripada seorang lelaki bagus kepada seorang kaki botol dan kaki perempuan. Bapa S dan S selalu bergaduh. Tetapi S masih sayanginya dan menghormati bapanya. Esok, demi suruhan ibunya, Yong mengambil blanket besar bapanya dari dobi shop.

(kenangan 1)


Di dobi shop, cell phone S berbunyi. Ring tone S adalah music “Doraemon”. Tetapi tiba-tiba, ring tone S bertukar kepada suara Yong (Yong: Congratulations! You have been set free!). Yong memang mengenali suara sendiri. Dia pernah memberitahu B di balai polis kemalrin bahawa ibu bapa B sudah bersetuju menjodohkan A dan B.


Suara itu betul-betul suara Yong. Suara itu memang dicuri oleh S di balai polis kemalrin. S actually sudah berkenal Yong sejak Form 3. S dan Yong adalah murid-murid sekolah Kuala Lumpur yang terkenal. Mereka bersama sekolah tetapi tidak bersama kelas. S pernah membeli sarapan (soya bean, jambu, sandwich) kepada Yong. Tetapi semua sarapan itu dicuri makan oleh kawan sama kelas Yong.


Tetapi kawan sama kelas Yong memang menolong S menulis surat cinta kepada Yong. Pada hari bercerai sekolah, S memberi surat cinta kepada Yong. Yong asyik bertidur hari itu kerana dia menolong ibu-bapanya membuat kuih yang akan dihantar kepada mak cik suadara yang akan mengkahwinkan anak perempuannya kemalrin. Semasa yong melalui corridor, tiba-tiba tangannya ditarik dan Yong terpaksa mengikut lari S.


 Kedua-dua orang itu sampai di pandang besar sekolah, S memberikan surat cintanya kepada Yong. Yong berasa gembira tetapi dia memang menolak cinta S. Sebenarnya Yong juga jatuh cinta kepada S, tetapi Yong takut dimarahi oleh ibu-bapa dan takut juga diketawai oleh orang-orang luar. Oleh itu, Yong berpura-pura gembira lalu berketawa, tetapi hatinya pahit sangat.


S memang kecewa tetapi dia berharap Yong gembira tentang pilihannya. Oleh itu, walaupun S ditolak cinta, tetapi s berundur dengan sopan dan berhasrat melindungi Yong sepanjang hayat (guna suara pencerita).


Yong menghantar S dengan pandangannya dengan sedih. Yong juda sedih dan dia memang mengingati budi S semasa Form 4.


(Kenangan 2)


Semasa Form 4, bapa Yong memang sakit teruk kerana terlalu kuat bekerja. Oleh itu, Yong bekerja sambilan di Pizza Hut. S ternampak Yong semasa melalui Pizza Hut (sila rujuk kepada peristiwa di bawah tentant bagaimana S ternampak Yong).


Venue: Jalan raya yang sibuk
Peristiwa: Motosikal Pizza Hut yang dinaik oleh Yong tergosok cermin hadapan sebuah kereta besar. Pemandu itu memarahi Yong lalu adjustkan cermin hadapan keretanya. Yong berminta maaf dan suaranya dicam oleh S yang menduduk dalam kereta besar itu.

S mendapati bahawa Yong sedang bekerja di Pizza Hut. Dia lalu menyuruh Restaurant Manager dan pekerja-pekerja Pizza Hut itu jangan memberitahu Yong tentang backgroundnya (Bapa S memang salah seorang pemilik share Pizza Hut).


S lalu melakon seorang murid miskin dan bekerja bersama Yong.


Kenangan manis:


(1) Yong meletak order yang salah dan terkena complaint customer. S menghadiahi customer pizza yang mereka suka secara percuma. S berjaya menyelesaikan masalah itu tetapi dia tidak memberitahu Yong.


(2) Yong dibuli oleh remaja-remaja jahat. Kakinya digering oleh basikal semasa Yong menghantar pizza. S memberi lotion dan ubat kepada Yong lalu menolong Yong mengurut kaki.


(3) Gaji Yong tidak cukup membayar yuran hospital bapanya. S menaikkan gaji Yong.


(4) S juga menolong Yong dalam hal mengendali hospital bapa Yong. Dia menyuruh doctor yang paling bagus untuk mengubati Yong.


Oleh itu, S dan Yong menjadi kawan-kawan baik. Tiap-tiap hari, Yong akan melalui ice-cream shop. Tetapi Yong memang miskin dan tidak berupaya membeli ice-cream. S memang hendak belanja  Yong tetapi setiap kali ditolak oleh Yong. Suatu hari, Yong mengambil gaji dan dua orang bersama-sama makan ice-cream di kedai ice-cream. Kedua-dua orang memilih “love chocolate” (S yang recommend Yong memilih topping itu).


Yong memberitahu S bahawa kenangannya semasa kecil. Mereka sekeluarga asyik makan milk shake dan ram & raisin (ice-cream). S juga suka ram & raisin. S bercadang menambah arak dalam “love chocolate” itu. Kedua-dua orang berhasyat mencipta “love ram chocolate”.


(Kenangan 2 habis dan balik ke kenangan 1)  

Yong berasa sedih kerana kedua-dua orang terpaksa memisah.


(Kenangan 1 habis dan balik ke dobi shop)

Yong terdengar ring tone dan memusing. Blanket itu melanggar S. S terjatuh dan cuba mengambil sokongan. Tangannya memegang Yong dan 2 orang it hampir-hampir bercium. Mereka memandang each other dan boss kedai dobi yang sedang melihat surat khabar, cepat-cepat membuka radio (music sokongan).


Dua orang pelanggan yang sedang meminum kopi di kedai kopi. Yong tiba-tiba teringat dia tidak membawa wallet. Yong hanya membawa wang yang secukupnya untuk membayar yuran blanket besar. S tolong membayar lalu menghantar Yong balik ke rumah. Ibu-bapa Yong mengajak S makan malam. S menolong ibu Yong memasak. Dia juga berteman bapa Yong melihat television. S selalu melawat Yong dan empat orang gembira makan malam.


Satu hari, semasa ibu-bapa Yong sedang memasak di dapur, S dan Yong penat membaiki / install Hi-Fi. Yong berpeluk dan S ambil handkerchief menolong Yong mengelap peluh. Yong memegang tangan S dan S bercium Yong. Ibu-bapa Yong yang sedang meletak lauk-pauk di meja ternampak mereka bercium. Ibunya memang faham sedikit tetapi bapanya bergeram tangannya. Kedua-dua orang pemuda itu masih gembira dan tidak sangka ibu-bapa Yong sudah mengetahui cinta mereka.
Selepas jamuan itu, bapa Yong mula menjodohkan Yong dengan gadis-gadis muda. Dia menyuruh “saya”(pencerita) memperkenalkan jodoh kepada Yong. Sebenarnya “saya”(pencerita) sudah tahu cinta Yong dan “saya” memang menyokong Yong.


Suara pencerita: Tetapi peristiwa ini semakin buruk selepas Yong menolak semua gadis yang diperkenalkan oleh bapanya.


Bapa Yong terdengar conversation Yong dan S. S berharap Yong boleh melawat Kaula Lumpur dengannya kerana bapa S memang tinggal di Kuala Lumpur. Kemudian mereka boleh berkahwin di U.S.A. Walaupun Yong takut dimarahi oleh ibu-bapanya, akhirnya Yong juga bersetuju pelan S.
Esok, bapa Yong member the dan sarapan yang bercampur pil tidur kepada Yong. Selepas makan sarapan, Yong yang hendak keluar dimarahi oleh bapanya. Dua orang itu mula bergaduh. Semasa bergaduh, Yong tiba-tiba pengsan kerana termakan pil tidur yang bercampur dalam sarapannya. Bapa Yong mengurung Yong di bilik tidur.

Ibu Yong menghantar makanan kepada anaknya sambil berbual-bual dengan anaknya. Bapa Yong yang berdiri di luar bilik sambil mendengar sambil menganis.
“Saya”(pencerita) melawat Yong dengan objective menolong Yong melari dari rumah (“Saya” sudah menghubungi S dan ada pelan menyelamat). “Saya” (pencerita) cuba memisahkan perhatian ibu-bapa Yong. Semasa “saya” berbual-bual dengan mereka, “saya” cuba menyuruh adik saya membuka kunci bilik Yong di mana “saya” dan adik “saya” terdapat kunci bilik Yong semasa lawatan cuit sekolah tahun lalu. Yong Berjaya melarikan diri dari biliknya dan sampai ke bilik temu. Kakak “saya” membuka pintu secepat mungkin sebaik sahaja Yong meniba.


Kakak “saya” menghantar Yong ke lapangan kapal terbang. Sebaik sahaja Yong meniba di lapangan kapal terbang, adik “saya” memberi baju bersih kepada Yong. Yong menukar baju bersih. Tetapi, semasa mereka hendak bertolak, bapa Yong meniba dan menghalang Yong meninggal dengan S. Semasa pergaduhan, satu suara Berjaya menghalang mereka. Suara itu suara bapa S. “Saya” (pencerita), adik “saya” dan kakak “saya” tiba. Kita berjaya bercadang kepada mereka berminum teh di restaurant.
 
Bapa Yong marah, ibu Yong berdiam, bapa S bertanya yong soalan. Bapa S tiba-tiba bertanya:”S selalu melawat rumah kamu?”


Bapa S memberitahu ibu-bapa Yong bahawa S tidak pernah bermasak untuknya. S juga tidak pernah memeriksa alat-alat elektrik di rumah. Tetapi S pernah membaiki / install Hi-Fi, television dan alat-alat elektrik di rumah Yong. Bapa S memberitahu ibu-bapa Yong bahawa S menganggap mereka sebagai ibu-bapa sendiri. Bapa S sambil memberitahu mereka sambil hampir-hampir menangis.
Semakin berbual, bapa Yong juga terkenang S pernah menolongnya.


(Kenangan bapa Yong)


(1) Mereka pernah bersama-sama membaiki pembakar roti

(2) S pernah bersama-sama Yong membeli jam tangan kepada bapa Yong (empat orang bershopping bersama-sama)

Ibu Yong juga memberitahu suaminya dia memang mengenangi budi S.

(1) Mereka (ibu-bapa Yong) selalu bermakan besar di restaurant-restaurant mahal bersama S dan Yong. Setiap bulan sekali.

(2) Setiap kali berkeluar, ibu-bapa Yong memang gembira kalau terdengar bahawa mereka berpunyai dua orang anak lelaki yang kacak dan pandai. Itu memang kebanggaan mereka.


Ibu-bapa Yong, bapa S, ketiga-tiga orang berdiam dan memandang satu sama lain.
Tiba-tiba S dan Yong melutut di hadapan ibu-bapa mereka. Mereka berharap kecintaan mereka boleh diterima dan mereka juga hendak meminta maaf kepada ibu-bapa. Bapa Yong diam lalu menangis. Dia memberitahu S bahawa jangan menyeksakan Yong dan dia memang suka S menjadi anak keduanya. Dia juga bangga menjadi bapa kedua S. Bapa Yong sambil cakap sambil meletakkan tangannya di bahu S. Ibu Yong senyum menampak mereka berhubungan baik. S mengambil tangan Yong dan memeberitahu ibu-bapa Yong bahawa dia akan menyayangi Yong sepanjang hayat.

Kemudian, S mengalihkan pandangannya ke arah bapa S. bapa S menyentuh bahu S bahawa dia sudah berdewasa dan dia berharap S boleh balik ke rumah dengan Yong semasa waktu cuti. Bapa S memang faham itulah kesalahannya yang tidak menyayangi isteri dan S semasa S kecil. Tetapi, itulah satu pengalaman yang lalu. Dia memang asyik beruntung duit sahaja dan itu memang satu kesalahannya. Dia berharap S dan Yong jangan mengulang kesalahannya.


Selepas memberitahu perkara ini yang menyimpan dalam hatinya dengan lama, bapa S hendak meninggal. Yong memberitahu bapa  S bahawa mereka akan selalu melawat ke Kuala Lumpur. Yong juga melutut di hadapan ibunya dan berminta maaf. Dia juga berterima kasih demi sokongan ibunya. Ibu Yong menangis dan memberitahu Yong bahawa pada mulanya dia memang menghalang juga, tetapi sekarang dia memang menerima fakta ini dan dia juga mula-mula setuju dan menyokong percintaan ini. Dia berharap kedua-dua orang ini boleh berkeras dan jangan bertukar demi pandangan rendah orang luar.

Priest menjodohkan meereka dan “saya” (pencerita) membersihkan mereka dengan bunga. Ibu-bapa Yong, bapa Yong, saudara-saudari dan kawan-kawan (tua dan muda, remaja dan kanak-kanak) berasa gembira dan bertepuk tangan.


(tamat)

Views: 178

Comment

You need to be a member of Iconada.tv 愛墾 網 to add comments!

Join Iconada.tv 愛墾 網

Comment by Liew Hsiao Ling on July 28, 2013 at 6:57pm

sesiapa yang ingin membeli drama script ini boleh contact saya kah?

Comment by Han Raphael on July 25, 2013 at 11:25am

愛墾網 是文化創意人的窩;自2009年7月以來,一直在挺文化創意人和他們的創作、珍藏。As home to the cultural creative community, iconada.tv supports creators since July, 2009.

Videos

  • Add Videos
  • View All